Efter att ha levt som överviktig i mer eller mindre hela mitt vuxna liv så beslutade jag mig för att försöka göra något åt det. Jag läste in mig på en massa olika metoder där en operation var ett av alternativen. Först ville jag dock prova keto-dieten som jag hört så mycket bra om.

Innan jag började så ville jag förstå vad det var och exakt vad den går ut på så att jag inte skulle riskera något och inte göra några misstag.

Ketodieten är en mycket låg kolhydratfattig diet. Det liknar på många sätt andra kolhydratfattiga dieter. Medan du äter mycket färre kolhydrater på en ketodiet, upprätthåller du måttlig proteinkonsumtion och kan öka ditt fettintag. Minskningen av kolhydratintaget sätter din kropp i ett metaboliskt tillstånd som kallas ketos, där fett, från din diet och från din kropp, förbränns för energi.

Få kolhydrater

En keto- eller ketogen diet är en lågkolhydrat, måttligt protein med högre fett som kan hjälpa dig att förbränna fett mer effektivt. Det har många fördelar för viktminskning, hälsa och prestanda, vilket visas i över 50 studier. Det är därför det rekommenderas av så många läkare.

En keto-diet kan vara särskilt användbar för att förlora överflödigt kroppsfett utan hunger och för att förbättra typ 2-diabetes.

 “Keto” eller “ketogen”-diet kallas så eftersom den får din kropp att producera små bränslemolekyler som kallas “ketoner.” Detta är en alternativ bränslekälla för din kropp som kan användas när blodsocker (glukos) är lågt.

När du äter mycket få kolhydrater eller mycket få kalorier producerar din lever ketoner från fett. Dessa ketoner fungerar sedan som bränslekälla i hela kroppen, särskilt för hjärnan.

Hjärnan är ett hungrigt organ som förbrukar mycket energi varje dag, och den kan inte köras på fett direkt. Det kan bara köras på glukos eller ketoner.

På en ketogen diet byter hela kroppen sin bränsletillförsel så att den mestadels körs på fett och förbränner fett dygnet runt. När insulinnivåerna sjunker mycket lågt kan fettförbränningen öka dramatiskt. Det blir lättare att komma åt dina fettlager för att bränna bort dem.

Det här är bra om du försöker gå ner i vikt, men det kan också finnas andra fördelar, som mindre hunger och en stadig energiförsörjning, utan de sockertoppar och dalar som ofta uppstår när man äter kolhydrater. Detta kan hjälpa dig att vara vaken och fokuserad.

Att komma i ketos

När kroppen producerar ketoner går den in i ett metaboliskt tillstånd som kallas ketos. Det snabbaste sättet att komma dit är genom att fasta men ingen kan konsekvent fasta för alltid.

En ketodiet, å andra sidan, resulterar också i ketos och kan ätas på obestämd tid. Det har många av fördelarna med fasta, inklusive viktminskning, utan att behöva fasta på lång sikt.

Medan den ketogena dieten har många beprövade fördelar är den fortfarande kontroversiell. Den största potentiella faran med avseende på mediciner, t.ex. för diabetes, där doser kan behöva anpassas. Diskutera eventuella förändringar i medicinering och relevanta livsstilsförändringar med din läkare.

Vad är då det viktigaste att göra för att nå ketos? Undvik att äta för många kolhydrater. Du kommer sannolikt att behöva hålla kolhydratintaget under 50 gram kolhydrater per dag, helst under 20 gram.

Ju färre kolhydrater, desto effektivare verkar dieten vara för att nå ketos, gå ner i vikt eller förbättra typ 2-diabetes.

Inga bearbetade livsmedel

Räkna kolhydrater kan vara till hjälp i början. Men om du håller dig till rekommenderade livsmedel och recept för keto kan du stanna i keto även utan att räkna.

Det här är vad du bör undvika på en keto-diet, livsmedel som innehåller mycket kolhydrater, både sockerhaltiga och stärkelsefulla. Detta inkluderar stärkelsefulla livsmedel som bröd, pasta, ris och potatis. Dessa livsmedel innehåller mycket kolhydrater.

Undvik eller begränsa också mycket bearbetade livsmedel.

Du bör också undvika fettfattiga dietprodukter. En ketodiet bör vara måttligt proteinrik och kommer antagligen att vara högre i fett, eftersom fett ger den energi du inte längre får från kolhydrater. Produkter med låg fetthalt ger vanligtvis för många kolhydrater och inte tillräckligt med protein och fett.

Kvällarna under ketodieten har varit tuffast för mig i början. Tidigare så bestod kvällarna av filmer och snacks, ofta sockerrika och kolhydratrika såna.

När jag började min ketodiet, som snarare är livsstilsval än diet, så var det tufft i början. Familjen trodde varken på keto eller på mig att jag skulle klara det.

Jag fick därför hitta egna sätt att klara mig undan de fallgropar jag visste fanns. En sån fallgrop var filmkvällarna. Så när familjen grabbade sin chipsskål och Pepsi för att bänka sig i tv-soffan så valde jag istället att ta en stor mugg med te och bege mig till övervåningen. För att bryta vanorna sammankopplade med ätade helt så valde jag att inte titta på film utan istället spela på min ipad. Jag provade mig fram på: ord spel, poker stars casino och big fish games.Det hjälpte faktiskt att liksom göra något aktivt, även om jag låg i sängen, istället för att bara titta på film. För alla funkar det nog inte men vi måste alla hitta våra egna vägar. Kanske kan ändå mitt tips hjälpa någon.