HemBlog Växtbaserad protein

Växtbaserad protein

Posted in : Blog on by : Teresia

Allt fler människor är bekymrade över klimatförändringar och vill veta hur dom kan bidra till förminskade koldioxidutsläpp. Ett förslag är att anpassa jordbrukssektorn för att odla fler grödor i stället för att syssla med boskap. Om bönderna byter djurskötsel till att odla baljväxter kan det minska import och transport av livsmedel. Tack vare dessa frågor, väljer fler människor byta till en mer växtbaserad kost.  Tidigare hade många vegetarianer uppfattningen att en kost som bestod av växtbaserad protein var komplicerad. Tanken var att man måste välja ett komplementärt protein för att kunna få balanserad kost. Forskare trodde att man måste balansera aminosyrorna i maten i varje måltid. Nu är det inte längre rekommenderat av forskare som nödvändigt. Kroppen klarar av att få tillräckligt med näring så länge som man äter en varierad kost.Då det inte är nödvändigt att balansera varje måltid, finns det många populära maträtter som faktiskt ger en balanserad måltid. En vanlig kombination är fullkorn spannmålsprodukter kombinerad med bönor, ärtor eller linser såsom exempelvis, röda bönor med ris, eller bönor med majstortilla. De flesta matkulturer har någon variant, inte minst för att det smakar så gott. Majsgröt kokt med mjölk äts över stora del av världen under många olika namn: ugali i Östafrika, polenta i Italien, grits i USA. Att äta växtbaserad protein betyder inte alls att maten måste vara tråkigt eller bestå av bara tofu och andra sojaprodukter. Bönor, ärtor och linser, nötter och frö, spenat, kålväxter och andra grönsallad är alla livsmedel med högt proteinvärde samtidigt som det finns många olika sätt att laga dom. Och fullkorn spannmålsprodukter, som nudlar, är inte bara näringsrika utan också smakliga.

glöm inte mjölk, ost och ägg

En varierad kost alltid är bra naturligtvis. Även om ett livsmedel saknar viktiga vitaminer eller aminosyror, kan ett annat livsmedel  ha gott om just det. Och bara för att man byter till växtbaserade proteiner betyder inte att det att man måste avstå från alla djurprodukter. Mejeriprodukter såsom mjölk, ost och ägg kan vara en del av växtbaserad kost utan att man skadar djuren.  Det kan fungera med vegankost också men man måste vara försiktig med måltidsplanering. Dessutom borde gravida kvinnor och barn undvika vegankost eller vara mycket försiktig med den eftersom deras kroppar behöver mer näring än vanligt. Det kan vara lite svårt att laga vegansk mat som uppfyller alla kostbehov hos växande barn och ungdomar, särskilt om dom är petiga med maten

Får man tillräckligt med protein? 

Även kroppsbyggare och andra med höga protein krav kan tillfredsställa kroppens behov med växtbaserade protein. I antikens värld åt romerska gladiatorer linsgrytor. Och det finns protein i pulverform för den som behöver extra protein i sin kost. En vegansk protein-shake kan vara ett bekvämt sätt att få extra näring i kroppen. Men tänk på, att man kan faktiskt få för mycket protein i kroppen vilket ökar risken för diabetes och andra hälsoproblem.Många människor har blivit intresserade av vegetarisk och vegansk mat som ett sätt att förminska människors koldioxidutsläpp samtidigt som det ger bättre hälsa. En växtbaserad protein kost är också en kost med låg klimatpåverkan. På det sättet kan ett växtbaserat protein vara en viktig del av ett hållbart samhälle.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *