"> Maträtter för att gå ner i vikt – Blog
HemBlog Maträtter för att gå ner i vikt

Maträtter för att gå ner i vikt

Posted in : Blog on by : Teresia

Många människor vill leva en sund livsstil med bra kost och regelbunden träning. Och för en del människor kan detta inkludera att gå ner i vikt. Naturligtvis är det inte alla som vill komma i form som vill vara en professionell idrottare. Men det finns många människor som vill bli friskare och piggare. Både vegan och vegetarisk kost kan fungera bra för detta ändamål. Att planera en veckas menyer i förväg kan vara ett bra sätt att kontrollera att man får tillräckligt med näring i kroppen även med en restriktiv kost. Lågkolhydrat eller LCHF kost kan vara bra för viktminskning eftersom det begränsar mängden kalorierna man äter. Men forskare hävdar att viktminskningen mestadels kommer från kalori begränsningen och inte från några speciella fördelar med den här typen av kost.

Mejeriprodukter

Många mejeriprodukter såsom ost innehåller mycket kalorier, så att ta bort dem från kosten kan vara bra för viktminskning. Men ost innehåller protein, kalcium och fosfor, alla viktiga näringsämnen som kroppen behöver. Och i lagom mängder kan ost och andra mejeriprodukter vara en del av en diet för viktminskning. Det är viktigt att välja produkter med låg fetthalt, såsom getost eller yoghurt eller grädde med låg fetthalt och att inte använda för mycket av den. Och man kan få goda fetter från fet fisk som lax och fet grönsaker som avokado. Andra källor till bra fetter är nötter, olivolja och ägg.

Grönsaker

Grönsaker, särskilt de som tillhör kålfamiljen såsom spenat, broccoli och grönkål är fulla av vitaminer, mineraler och fibrer och dessutom har få kalorier. Vitaminer och mineraler är en viktig del av alla kost, men särskilt om man tränar såväl som bantning. Det går bra att äta fullkornspasta och bröd och råris istället för vanlig ris. Tillsammans med grönsaker behöver kroppen proteiner, helst magra proteiner från kyckling och andra typer av magert kött. Vanliga baljväxter innehåller mycket protein liksom B-vitaminer. Kikärter, svarta bönor och svartögda ärter är särskilt näringsrika. De är mer näringsrika än linser faktiskt men har också en längre tillagningstid. Nötter är en annan bra proteinkälla som förekommer ofta i medelhavsmat till exempel.

Fett

Ibland tror människor att borttagning av nästan alla fetter från kosten kommer att leda till snabb viktminskning. Men detta är faktiskt farligt. Kroppen behöver en viss mängd fetter, helst sådana som från fet fisk eller olivolja, för att fungera på ett effektiv sätt. När man vill gå ner i vikt är det mycket viktigt att få ett fullständigt utbud av vitaminer och mineraler. Annars kan bantning skada mans hälsa. Särskilt när man äter mindre än vanlig, som under ett tillfällig bantningskur, är en balanserad kost viktigt. Det kan innehåller fullkornsbröd och pasta, baljväxter, frukt, grönsaker, mjölk med låg fetthalt, fisk, kyckling och nötter som en del av en balanserad diet. Men se upp för extrema bantningskurer där man får inte äta en balanserad kost. Tänk också på att det finns bantningskur som lovar orealistiska viktminskning. Sådana kan till och med vara hälsoskadligt. Det finns inget säkert sätt att gå ner flera kilo under en kort tidsperiod. Sakta men säkert fungerar bäst.