Rawfood

Rawfood, eller råkost som är den svenska översättningen, är ett matkoncept som enbart består av råa livsmedel i form av vegetabilier. Detta innebär livsmedel i form av grönsaker, rotfrukter, frukt, bär, nötter, frön, sädesslag med mera som inte tillagats genom någon form av upphettning upphettas till temperaturer över 42 grader Celsius. Detta då det enligt vissa studier visats på att viktiga växtantioxidanter försvinner då maten. Det kan även bildas andra ämnen som inte är bra för hälsan. Rawfood har på senare tid blivit populärt, speciellt bland veganer, och idag finns det både fysiska butiker och butiker på nätet som har stort fokus på rawfood.

Varianter

Rawfood kan förekomma både med eller utan inslag av animaliska produkter. Av de som äter vegansk rawfood är grönsaker, nötter, frukter, bär och fröer vanliga livsmedel. Det finns även undergrupper till vegansk rawfood. Så kallade frukterianer äter huvudsakligen frukt, bär, nötter och fröer. En annan undergrupp är juicetarianer som processar livsmedel för att konsumeras i form av juice.

rått nötkött serverat med rått ägg

Den variant som även innehåller animaliska produkter konsumerar även rått kött, ägg, mjölk, fisk utöver grönsaker, frukter, bär, nötter och annat som ingår i den veganska varianten. Trots att den initiala tanken på att äta råa animaliska produkter kan verka främmande finns det redan en del etablerade måltider av denna form inom olika kulturer. Exempel på detta är råbiff som ofta serveras med ett rått ägg och den japanska rätten sashimi som blivit allt mer vanlig vid restauranger som serverar sushi i Sverige.

Hälsofaror

De som enbart äter rawfood behöver vara noga med att få i sig alla nödvändiga ämnen. Speciellt de som äter veganskt. I vegansk rawfood är det vanligt med ett underskott av vitamin D samt B12. Det kan även vara för lite kalorier för att vara tillräckligt för ett växande barn som dessutom har extra stort behov av rätt mängd vitaminer.

Matförgiftning är också något att se upp för då bakterier inte kan undvikas på samma sätt som då maten upphettas. Detta då många bakterier dödas vid upphettning. Vanligaste maten att orsaka problem är rått kött, fisk och skaldjur. För att undvika matförgiftning är det därför viktigt att känna till fall där maten orsakat illamående eller sjukdomar för att se till att maten inte riskerar att vara en hälsofara.

Hälsofördelar

Livsmedel innehåller olika typer av vitaminer, mineraler, antioxidanter och andra livsviktiga ämnen som kroppen behöver. I den finns även enzymer som förespråkare av rawfood menar på förstörs då maten värms. Så genom att äta rawfood så hålls enzymproduktionen vid liv, vilket är livsviktigt för att vi människor ska kunna ta upp näring.

Fördelar med rawfood som lyfts fram men som är värda att ifrågasätta

Rawfood tenderar även att leda till viktnedgång. Detta är dock diskuterbart huruvida det har något att göra med att maten inte blivit uppvärmd snarare än vilken typ av livsmedel som används i maten. En annan fördel med rawfood som ofta lyfts fram är att det ska vara bättre för miljön. Även här går det att diskutera huruvida det har något med konceptet i sig eller mer den typen av livsmedel som används. I båda dessa fall skulle till exempel en vegansk kost som blivit utsatt för upphettning mycket väl kunna påvisa samma fördelar.

Om att äta insekter

När man hör ordet insekten så tänker man på naturen och skogens alla larver och maskar. Men i vissa länder är det tradition att faktiskt tillaga och äta insekter.

Vilka insekter äter man

Det låter ju inte så trevligt när man hör ordet äta insekter men det är faktiskt så att vissa insekter är nyttigare än nötkött exempelvis, 100 gram nötkött innehåller 19-26 gram protein och 3,1 mg järn, medans 100 gran syrsakött innehåller 8-25 gram protein och 9,5 mg järn.Insekter innehåller dessutom ännu mer bra vitaminer och mineraler och även koppar, zink, kalcium och magnesium. En insekt äter du oftast hel som den är och på så sätt får du i dig kitin som är en fibersort.Har man problem med magen och känner sig orolig så är det bra att få i sig prebiotika och anti- inflammatoriskt och hör och häpna men en syrsa innehåller faktiskt dessa ämnen och är väldigt bra för magen, en person som har problem åker oftast till apotek eller matvaruhandel och köper dessa ämnen i tablettform eller kanske någon bra yoghurt med bra bakterier i.

syrsor äter mindre än kor

Miljömässigt är insekterna bättre mot miljön då de inte alls släpper ut lika mycket växthusgas som ett nötkreatur gör, en ko släpper ut 2850g/kilo medans en syrsa släpper ut 1,57g/kilo, det är en väldigt stor skillnad. Ska man fortsätta att jämföra en ko och en syrsa så äter inte syrsor alls lika mycket som en ko, 10 kilo foder för en ko= 1kg nötkött, en syrsa behöver 1,7 kilo foder till 1 kg syrsakött. En ko eller flera behöver ha betesmarker på flera hundra kvadratmeter för att beta och gå på, en syrsa behöver runt 40 kvadratmeter. Syrsor kan även leva på varandra och på så sätt tar de ingen plats att föda upp dem heller. Kostar varken knappt tid eller pengar. Du kan även föda upp dessa insekter vart du än bor, i en bungalow på en strand, i en lägenhet eller i din husvagn. Hur gör du med nötdjuren i dessa bostadssituationer då? Det finns rätt mycket bra egenskaper om att börja äta insekter istället för nötkött och det mest spännande är ju att insekterna äter i regel upp det du inte äter, matrester och tillochmed plast. I Kina, Thailand, Mexiko och Sydafrika bland annat så äter de redan insekter, ja nästan 2 miljarder människor redan. Detta låter ju konstigt men faktum är att det inte är konstigt alls. Så vad är det som krävs för att vi svenskar ska börja äta insekter vi också, räcker denna information om att det är mycket bättre i många plan eller krävs det mer argument för det?Skulle du bli serverad en hamburgare med nötkött så skulle du inte tacka nej, men skulle du bli serverad en burgare med mixade insekter i istället hur ställer du dig till det? Du kanske inte ens vet om vad du äter där och då?Skulle man kunna lura i någon en insektbörjare tro, eller skulle personen i sig spy rakt ut?

Det återstår att se när denna delikatess presenteras i Sverige.

Nyttig kost

Så länge som det har funnits ett intresse för att vara hälsosam eller se hälsosam ut har det funnit delade meningar gällande vad som räknas som nyttig kost. Under en period var det kolhydrater som var nyttigt och fetter som var farliga. Senare skulle det dyka upp studier som sa att fetter var bra och det var kolhydrater som var farliga. Och för att göra det hela lite mer komplicerat så kom det senare fram i än nyare studier att det beror på vilken typ av fett eller kolhydrat som avgöra om det är nyttig eller inte.

Fett vs kolhydrater

Att vad vi äter påverkar hur länge en människa lever och dess välmående är något alla är överens om. Personer som äter en varierad kost med samtliga nödvändiga vitaminer och mineraler mår i regel bättre än någon som enbart äter friterade saker.Fetter är en bra källa för energi. Beroende på vilken typ av fett kan den vara mer eller mindre nyttig. Mättade fetter, som finns i animaliska produkter, bidrar till exempel mer till hjärt-och kärlsjukdomar än vad fleromättade fetter gör.

Var försiktig med den energi du får

Det är viktigt att vara försiktig med mängden fett eftersom det lätt kan bli för mycket energi. Den energi en människa konsumerar mäts i kcal. Ett förenklat sätt att se på saken är att om en person äter fler kcal än som förbrukas under en dag lagras de överblivna kcal som fett i kroppen. Genom att oftare ligga på ett överskott av kcal gör så att den personen går upp i vikt.Kolhydrater är också en källa till energi. Kolhydrater kan vara snabba och långsamma. Detta betyder att det går snabbt eller långsamt för kroppen att ta till sig energin. Livsmedel med mycket socker innehåller en stor mängd snabba kolhydrater. Precis som med fetter innebär det en hög mängd kcal vilket vid överkonsumtion av snabba kolhydrater och kan leda till övervikt.

Matbiologi

Något som är viktigt att komma ihåg är att ingen människa är lik den andre. Fisk är ett livsmedel många skulle hävda tillhör kategorin ”nyttigt”. En person med luftburen allergi mot fisk skulle säkert hävda något annat. Det som avgör om något är nyttigt eller inte är biologi. Hur ser kosten ut rent biologiskt och hur ser den som konsumerar ut rent biologiskt? Och blir detta en bra kombination?Mat är något som oftast tillagas innan servering. Då sker det kemiska reaktioner som kan förändra de biologiska förutsättningar som finns i maten. Gryner är ett livsmedel som innehåller flera viktiga ämnen. Däremot så kan det vara svårt för kroppen att ta åt sig av dessa genom att äta gryner i sin rena form. Genom studier så har det visats att genom att låta gryner ligga i vatten en stund påbörjas en fermentering och under denna processen frigörs det nyttiga i grynen och vi kan enklare ta till oss det.

Så hur ska någon egentligen äta för att äta nyttigt? Det beror helt enkelt på vad som är måttet för en hälsosam livsstil. Personer som tränar behöver en annan kost än de som inte tränar. Oavsett vad är det viktigt att skapa sig kunskap om kost och hur den påverkar oss. Ett bra ställe för att lära sig mer som kost är på livsmedelsverkets hemsida.